torsdag 17. november 2011

bilderas!

Som dere sikkert skjønner skulle jeg slå på stortromma å lage grøt. Det ble desverre ingen stor suksess (mest fordi den ble både brent og alt for tykk.. Jeg skylder på en annerledes ovn) Familien er heller ikke storbegeistret for melkeprodukter, men jeg gråter ikke over det altså, som sagt mer til meg og sånt kan vi like!
Ja, her er da min berømte 5 minuttersgrøt!
 Ellers så slo Melissa (En annen AFS-student og min bestevenninne her i Antofagasta) til med en tysk spesialitet. 1 kg epler + mye annet godt. Det ser kanskje ikke sånn kjeempedelikat ut, men jeg kan love dere at det bildet lyver endel.

Når vi snakker om 1 kg epler tror jeg vi kan ta med smør i samme slengen!
 Skolen har feiret "día de sur-america, " der alle klassene fikk utdelt et land hver, vi fikk Panama. Her var det om å gjør å lage den beste maten, drikken osv som var typisk for det landet så skulle rektor og andre viktige personer for skolen gå rundt å smake og stemme på hvilken stand de synes var best. Egentlig lurer jeg på hvor chilenerne får alle fridagene sine fra. Vi har jo så mange "día de..." Jeg synes det burde innføres i Norge også. Spesielt "Día los profesores" der vi fikk hele 2 fridager!!

MariaBelén og Oskar i klassen.
 Pakke fra Norge. Små gleder i hverdagen. Vil også si tusen takk til min kjære tante i Sarpsborg som også sendte meg en pakke med MYE smågodt og ikke minst et håndskrevet brev, det satte jeg stor pris på!


Vært på skolen og hatt diverse framføringer om Norge og Norges historie. Dette får jeg isteden for prøver siden jeg ikke skjønner spørsmålet på prøva engang.. Det eneste faget jeg har prøve med klassen er i matematikk, men der får de andre hjelpe meg under prøven da, så det er ikke noe stress. Det fine med framføringer er at jeg får toppkarakterer bare jeg åpner munnen og slenger på noen bilder på en powepoint presentasjon.

Meg, Ashly og Amanda. To kjempegreie jenter i klassen. På torsdag var jeg på mattehjelp hos Ashly og Amanda er min faste hjelper som alltid tar seg tid til å forklare.
 Blitt medlem i pony-klubben. Vi er bare 3 medlemmer enda, men vi har stor tro på at vi en dag kommer til å bli en verdenskjent pony-klubb. Siden det konseptet er heelt nytt liksom.
Sjefsponnyen!

Nest-sjefsponnyen og vår maskot.
 Vært litt globorotte å reist rundt i Chile. Først reiste jeg sammen med de andre AFS'erne fra Antofagasta til Arica som ligger helt nord på grensen til Peru for å møte de andre AFS studentene som bor her i nord. Vi skulle snakke og dele erfaringer. Der var vi fra torsdag til søndag, og for den langhelga fikk vi utdelt en ny "vertsfamilie." Jeg trivdes kjempegodt med vertsfamilien og fikk virkelig kjenne på sør-amerikansk gjestfrihet. Følte meg som hjemme fra første dag. Jeg er allerede innvitert opp igjen (10 timer med buss) og har planer om å få med meg Melissa eller Max i løpet av sommeren.

Jeg og "vertssøster" Conni er i gang med å lage gulrotkake allerede første dagen. Dette ble en stor suksess. Her ble både venner og bekjente innvitert for å smake på kaken. Superkokken Marte.

Dro på stranda for å spise kake og drikke te. Det er foresten helt vanlig å dra på stranda på kvelden for å drikke te her nede. 


Meg, Max (bor også i Antofagasta, min bff og er fra Tyskland) og Sara (Norsk og bor i Arica)

Lærte å lage piccaroner. Yes, disse er det jeg som har laga. Sunt og godt som dere ser. Neida, men de er fantastisk gode!

Siste dagen dro vi på stranda å spiste is og spilte volleyball!

Min ekstra "vertsfamilie" Conni, Meg, Nicco, Vertsmor og "hushjelp". Verdens koseligste familie. 
 Dro til en annen by, Iquique, sammen med min kjære vertsfamilie. Der var det shopping som sto på planen siden alt er mye billigere der. Antofagasta er en av de dyreste byene i Chile så mange pleier å dra hit for å handle på det gigantiske kjøpesenteret. Her kan du blandt annet kjøpe parfyme til taxfree-pris!
Jeg, Demi, Antonella og vertspappa på sykkeltur!

Lillesøster har mistet sin første tann. Stolt jente!

Ble gjennforent med en katt!!!! Som dere ser er ikke kjemien sånn kjempegod, men katt er katt! 

Laga brownies til familien og selvfølgelig spist litt av deigen. Obligatorisk.


Har vel gjort en god del mer, men det får komme i et senere innlegg! Hasta luego amigos y amigas, nos vemos :-)

3 kommentarer:

  1. Endelig, dette har vi ventet på :-) Så mye kjekt du får oppleve da Marte, men regner med at det er hverdager innimellom :-)

    SvarSlett
  2. Hahaha Marte <3 Utrolig bra at du skriv et blogginnlegg igjen, venta lenge på detta! Godt å se at du ikke har forandra d nokka sia sist!! Savne d masse !!!

    SvarSlett
  3. Hei Marte. Så kjekt å se og lese om livet i Chile. Det virker som du har det fole kjekt. Mye god mat, i helgen skal vi feire mfk -gull, så du får også finne frem gullskjorta på søndag. Stor klem fra Lisbeth

    SvarSlett